TANTÁRGYI TEMATIKA
2018/2019. tanév 1. félév
Jogi felsőoktatási szakképzés
|
|
||
|
|||
Tárgyfelelős: Dr. Vinnai Edina, PhD egyetemi docens Közreműködő oktató(k): - |
|||
Javasolt félév: 1. félév – őszi |
|
||
Óraszám: Nappali: 2 óra/hét Előfeltétel: - Számonkérés módja: Kollokvium |
|
||
Kreditpont: 2 kredit |
|
||
Tantárgy feladata és célja: A tárgy célja, hogy bemutassa az általános szociológia fejlődésének történetét, módszertanát, legfontosabb képviselőit és elméleteiket. Áttekintjük továbbá a szociológia által hagyományosan vizsgált és kutatott témaköröket a nemzetközi és a hazai szakirodalom feldolgozásával, valamint betekintést kaphatnak a hallgatók a jogszociológia néhány aspektusába is.
Fejlesztendő kompetenciák: tudás: T2 képesség: K17 attitűd: A5, A6 autonómia és felelősség: F4 |
|||
Tantárgy tematikus leírása: |
|||
Előadás: hétfő 10.00 XVIII. ea. 1. 2018. szeptember 10. Általános tájékoztató, a követelmények megbeszélése; A szociológia fogalma, módszerei, viszonya a jogtudományhoz 2. 2018. szeptember 17. Szociológiatörténet 1. 3. 2018. szeptember 24. Szociológiatörténet 2. 4. 2018. október 1. Rendszerelméletek 5. 2018. október 8. Struktúraelméletek 6. 2018. október 13. szombat! Filmvetítés 7. 2018. október 15. Zárthelyi dolgozat (önkéntes) 8. 2018. október 22. Munkaszüneti nap 9. 2018. október 29. Oktatási/dékáni szünet 10. 2018. november 5. Cselekvéselméletek 11. 2018. november 12. Társadalmi csoportok, személy- és csoportközi viszonyok 12. 2018. november 19. Kisebbségek, diszkrimináció 13. 2018. november 26. Szocializáció 14. 2018. december 3. Jogszociológia 15. 2018. december 10. Elővizsga
|
|||
Félévközi számonkérés módja és értékelése: Önkéntes zárthelyi dolgozat a tananyag első feléből, ami a ZH-ig az előadáson/konzultáción elhangzott.
A kollokvium teljesítésének módja, értékelése: Teljesítés módja: írásbeli kollokvium ötfokozatú értékeléssel (a tételsorból 4 kérdés kidolgozása) A sikeres félévközi önkéntes ZH kiváltja a kollokvium első két kérdését. A ZH és a kollokvium eredményének átlaga adja a végleges érdemjegyet.
Teljesítés értékelése: az ötfokozatú értékelés az alábbi százalékos megoszlás alapján alakul ki: Jeles (5): 88–100 % Jó (4): 75–87 % Közepes (3): 63–74 % Elégséges (2): 51–62 % Elégtelen (1): 0–50 %
A tananyag feldolgozása során a hallgatók feladata a szociológia jelentős képviselői írásainak feldolgozása, tematikus prezentáció készítése és bemutatása. |
|||
Vizsgakérdések: (letölthető innen) 1. A szociológia szemlélete, tárgya, emberképe 2. A szociológia módszertana (mikro- és makroszociológia) 3. A szociológia „előfutárai” (Saint-Simon, Comte, Tocqueville) 4. Karl Marx osztály- és elnyomorodás-elmélete 5. Émile Durkheim elmélete (szolidaritás, anómia) 6. Max Weber elmélete (hatalom/uralom, társadalmi cselekvés, megértő szociológia) 7. A klasszikusok kortársai (Spencer, Pareto, Veblen) 8. A két világháború közötti szociológusok (Mannheim Károly, Znaniecki, Burgess, Lynd házaspár) 9. A funkcionalizmus irányzata (Malinowski, Parsons, Merton, Mills) 10. A Frankfurti Iskola 11. Neoweberiánus elméletek (Giddens, Rawls) 12. AGIL-system 13. Niklas Luhmann rendszerelmélete (rendszerszintek, bináris kód, entrópia, autopoiézisz) 14. A társadalmi struktúra, rétegződés, státusz, a társadalmi osztály és réteg fogalmai 15. A társadalmi struktúrára vonatkozó elméletek (4) 16. A társadalmi egyenlőtlenség, esélyegyenlőtlenség, hátrányos helyzet és depriváció fogalmai 17. A társadalmi egyenlőtlenségek elfogadhatóságára vonatkozó álláspontok (3) 18. Az egyenlőtlenségek és szegénység lehetséges okai 19. A társadalmi mobilitás típusai 20. Társadalmi cselekvéstípusok Weber szerint (4) 21. Társadalmi cselekvéstípusok Habermas szerint (4) 22. Társadalmi cselekvéstípusok Luhmann szerint (3) 23. A szabad akaratra vonatkozó álláspontok (3) 24. A szabad akaratot befolyásoló külső és belső tényezők 25. A társadalmi csoport fajtái (3) 26. A csoportstruktúra leírására vonatkozó elméletek (4) 27. A személyközi kapcsolatokra vonatkozó elméletek (5) 28. A szociális facilitáció és a prezentáció fogalmai 29. Az ítéletalkotás folyamatában megjelenő szabályok és hibák (3-3) 30. A kisebbségek csoportosítása (3) 31. A kategorizáció, sztereotípia és előítélet fogalmai 32. A diszkrimináció fogalma és típusai (3) 33. A szocializáció lehetséges fogalmai 34. A társadalmi tanulás módjai (3) 35. Szocializációs ágensek 36. Jogismeret fogalma 37. Jogi attitűd fogalma és kutatása 38. Jogtudat fogalma 39. A magyar társadalom legfontosabb szociológiai jellemzői a rendszerváltás után (áttekintés 5 pontban) 40. A szegénység fajtái (6) 41. Az elit típusai (3) és szerepük Magyarországon a rendszerváltást követően 42. A modern mentalitással kapcsolatos problémák Magyarországon |
|||
Kötelező irodalom:
Ajánlott irodalom:
|