Bevezetés a jogi tanok történetébe
2008/09. II.
nappali tagozat
Tantárgy kódja: AJJOE207N2
Félév végi számonkérés típusa: beszámoló
Tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munkamennyiség kreditben: 2 kredit
Tantárgyfelelős tanszék: Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék
Tárgyjegyző: dr. Hegyi Szabolcs, egyetemi tanársegéd
Tantárgy felvételének előtanulmányi feltételei: —
Az oktatás nyelve: magyar
Tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: A tárgy propedeutikai jellegű, az elméleti tantárgycsoport része. A jogi kari tanulmányok legelején az alapvető jogelméleti irányzatok közötti eligazodást, a tájékozódási pontok megismerését, megértését és a későbbi tanulmányok során való helyes használatát segíti. Ezt úgy igyekszik megvalósítani, hogy egy irányzat alaposabb bemutatásával világítja meg a jog elméleti problematikáját. Ebben a szemeszterben a kurzus a jogpozitivizmusra összpontosít.
Az előadások rendje:
febr. 11. [tárgyismertetés]
febr. 18. A jogpozitivizmus története és viszonya más jogelméletekhez.
febr. 25. A jogpozitivizmus tézisei; a jog és az erkölcs kapcsolódási pontjai.
márc. 04. A tiszta jogtan (Hans Kelsen).
márc. 11. A jog imperatív elmélete (John Austin).
márc. 18. [zárthelyi dolgozat]
márc. 25. Herbert Hart jogpozitivizmusa: az imperatív elmélet és a tiszta jogtan kritikái.
ápr. 01. A jog mint szabályok rendszere (Herbert Hart).
ápr. 15. A jog autoritásigénye (Joseph Raz).
ápr. 22. A jogpozitivizmus módszertani kérdései (érvényesség és normativitás).
ápr. 29. Jog és erkölcs kapcsolata a jogpozitivista elméletekben.
máj. 06. A jogpozitivizmus ítélkezéselmélete.
máj. 13. [konzultáció, leckekönyvek aláírása]
Kötelező tananyag:
Ajánlott olvasmány:
Fejezetek a jogbölcseleti gondolkodás történetéből. (Szerk.: Szabó Miklós) Miskolc: Bíbor, 2004. A következő fejezetek: 'Hans Kelsen', 'John Austin', Herbert Hart', Joseph Raz'.
A Hart utáni jogelmélet alapproblémái. (Szerk.: Bódig Mátyás, Győrfi Tamás, Szabó Miklós) Miskolc: Bíbor, 2004. A következő fejezetek: Győrfi Tamás: 'A pozitivizmus-probléma', David Lyons: 'A jogpozitivizmus alapítói és alapjai', Gerald Postema: 'A jog autonómiája és a nyilvános gyakorlati ész', Hegyi Szabolcs: 'Az autoritás-probléma'.
A számonkérés:
Az a hallgató, aki a tárgyat felvette, a vizsgaidőszakban írásbeli beszámolóval teljesítheti a kurzust. A beszámolóra való felkészülés igényli mind az előadások látogatását, mind a kötelező olvasmányok önálló feldolgozását. A szorgalmi időszakban lehetőség van egy zárthelyi dolgozat megírására: megírása nem kötelező, célja a sikeres felkészülés biztosítása. A dolgozat eredményét a tárgyjegyző beszámítja a beszámoló eredményébe (legfeljebb 2 pont).
A beszámoló (illetve a zárthelyi dolgozat) alapján a tárgyjegyző arról győződik meg, hogy a hallgató megfelelő szinten sajátította-e el a tananyagot, képes volt-e a szakirodalom önálló feldolgozására, illetőleg arról, hogy képes lesz-e a megszerzett ismeretek alkalmazására. A számonkérés tárgya a kötelező tananyag. A beszámoló értékelése háromfokozatú minősítéssel történik.
nem felelt meg („1”): 1-2 pont;
megfelelt („3”): 3-4 pont;
kiválóan megfelelt („5”): 5-6 pont.
Önellenőrző és vizsgakérdések (innen letölthető):
Hans Kelsen: Tiszta jogtan
Herbert Hart: A jog fogalma
Fejezetek a jogbölcseleti gondolkodás történetéből
Győrfi Tamás: A kortárs jogpozitivizmus perspektívái
Hegyi Szabolcs
Miskolc, 2009. január 12.