Filozófia
Igazgatásszervező szak, levelező tagozat – 2013-2014-es tanév, I. félév.
Tantárgy kódja: AJJOE101ISZL1
Tantárgy teljes (és rövidített) neve: Filozófia
Félév végi számonkérés típusa: beszámoló
Tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munkamennyiség kreditben: 3 kredit
Tantárgyfelelős tanszék: Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék
Tantárgy oktatója: dr. Hegyi Szabolcs egyetemi adjunktus
Tantárgy felvételének előtanulmányi feltételei: —
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
A tárgy az általános társadalomtudományi tantárgycsoport részét képezi. Célja azoknak a filozófiai irányzatoknak és hagyományoknak a megismertetése, amelyek segítséget nyújtanak az alapképzésben szereplő elméleti tárgyak megértéséhez.
A tárgyban feldolgozott témakörök és a kurzus időbeosztása:
Mi a filozófia? A filozófia iránti igények. A filozófia területei.
Gyakorlati és spekulatív filozófia: A gyakorlati filozófia szemléleti alapjai; gyakorlati igazolás és gyakorlati indokok. A gyakorlati filozófia struktúrája.
Az újkori filozófiai gondolkodás születése: Skolasztikakritika, antiarisztoteliánizmus, a gyakorlati és spekulatív filozófiai kérdezés sorrendje. Az új tudomány: rezolutív-rekompozitív módszer (Galilei). Francis Bacon.
Descartes: Descartes filozófiai programja. Descartes és a módszeres kétely. A Descartes által hátrahagyott filozófiai problémák.
Racionalizmus: A racionalizmus Descartes után (Spinoza, Leibniz).
Empirizmus: Az empirizmus kibontakozása (Hobbes, Locke). Konstruktív szkepticizmus (Hume).
Kant: Kant és a racionalizmus. Kant és a transzcendentális filozófia.
Az újkori filozófia eredeti kérdésfeltevésének háttérbe szorulása: A transzcendentális idealizmus (Fichte, Schelling). Hegel és a kanti alapkérdések meghaladása. Új filozófiai tendenciák a 19-20. században: a marxizmus, Comte és a pozitivizmus, a filozófia nyelvi fordulata.
Tudományfilozófia: A fiatal Wittgenstein. Neopozitivizmus. Posztpozitivista tudományelmélet.
Nyelvfilozófia: Analitikus és transzcendentális nyelvfilozófia. A kései Wittgenstein. Beszédaktuselmélet (Austin, Searle).
Hermeneutika: A hermeneutikai kihívás. Romantikus hermeneutika (Schleiermacher). A hermeneutika mint szellemtudományi módszer (Dilthey, Betti). Posztheideggeriánus hermeneutika (Gadamer).
A gyakorlati filozófia alapváltozatai: Objektivizmus: a természetjog problémája. A gyakorlati filozófia és a metafizika kapcsolatának átalakulása. Alasdair MacIntyre és a modern erkölcsfilozófia válságának okai. Szubjektivizmus.
Minősítés:
A beszámoló háromfokozatú minősítéssel (kiválóan megfelelt, megfelelt, nem megfelelt) értékeli, hogy a hallgató milyen szinten sajátította el a tananyagot, illetőleg hogy képes lesz-e az erre épülő további tananyag elsajátítására.
A vizsga eredményének megállapítása: A hallgatók a beszámoló során két tételről adnak számot, a tananyag két részének megfelelően. A vizsgáztató mindkét tételt külön értékeli. Az 50% alatti teljesítmény nem megfelelt, 85%-ig megfelelt, afölött kiválóan megfelelt. A beszámoló csak abban az esetben sikeres, ha a vizsgázó mindkét tételből legalább megfelelt szinten felelt. Ha valamelyik tétel esetén a vizsgázó nem éri el a megfelelt szintet, akkor a beszámoló egésze nem megfelelt. A sikertelen vizsga kijavítására szóbeli utóvizsgán lehet kísérletet tenni.
Tananyag:
Az előadások alapjául szolgáló előadásvázlatok.
Ajánlott olvasmányok:
Az oktatásban fölhasznált fontosabb technikai segédeszközök: projektor
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatai: az előadásokon elhangzottak alapján felkészülés a beszámolóra.
Az oktatás nyelve: magyar
Miskolc, 2013. szeptember 1.
dr. Hegyi Szabolcs