Tantárgyi program
Munkaügyi és Társadalombiztosítási Igazgatási Alapszak
Munkaügyi kapcsolatok szakirány - Társadalombiztosítási szakirány
2011/2012/2. félév
levelező
Tantárgy kódja: AJAMUSV07MT
Tantárgy teljes (és rövidített neve): A fenntartható fejlődés alappillérei – szabadon választható tárgy
Heti (félévi) óraszám: 4 óra/félév
Tantárgyfelelős tanszék: Munka-és Agrárjogi tanszék
A tárgy előadója: Dr. Szilágyi János Ede egyetemi tanársegéd
Tantárgy felvételének előtanulmányi feltétele (tantárgyi kód): -
Előadás időpontja: 2012. 03.03. (szombat) – 16.10-17-40-ig – XX.ea.
– 17.50-19.10-ig – XX. ea. – 12 fő alatt nem indul
Tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
A XX. század közepétől egyre erőteljesebb jelei mutatkoztak a környezeti ártalmak sokasodásának (pl. 1954-ben a hírhedt londoni szmog). Ezek egyre markánsabban hívták fel a figyelmet arra, hogy az egyre dinamikusabban fejlődő gazdaság saját környezetének tartalékait emészti fel. Ennek során fogalmazódott meg, elsőként a Brundtland Bizottság jelentésében, a fenntartható fejlődés követelménye. Ez „olyan fejlődés, amely biztosítani tudja a jelen szükségleteinek kielégítését, anélkül, hogy veszélyeztetné a jövő generációk lehetőségeit saját szükségleteik kielégítésére.” A fenntartható fejlődés alapvető célkitűzésként jelenik meg az Európai Unióról szóló szerződés 2. cikkében. Az EU első fenntartható fejlődési stratégája 2001-ben született Göteborgban, amelyet 2002-ben kiegészítettek (a fenntarthatóság külső dimenziójával), majd 2006-ban megszületett a stratégia felülvizsgálata is. A megújult stratégia átfogó célja az olyan intézkedések azonosítása és kidolgozása, amelyek lehetővé teszik az EU számára mind a jelen, mind a jövő nemzedékek életminősége folyamatos javításának megvalósítását olyan fenntartható közösségek létrehozása révén, amelyek hatékonyan gazdálkodnak az erőforrásokkal, és hatékonyan használják fel azokat, valamint ki tudják aknázni a gazdaságban rejlő ökológiai és szociális innovációs lehetőségeket, és ezáltal biztosítják a fellendülést, a környezetvédelmet és a társadalmi kohéziót.
A fenntarthatóságnál három dimenziót szokás megkülönböztetni: „a környezetpusztulás megakadályozására a környezetvédelmit, a fokozódó szegénység kezelésre a gazdaságit, … a hagyományos társadalmi struktúrák bomlását megakadályozandó társadalmi szegmensét emeli ki.”
A szabadon választható tárgy kiemelt témája a fenntarthatóság társadalmi dimenziója, amely számos további részterületre tagolódik.
Tananyag leírása:
A szabadon választható tantárgy tematikájának taglalása a következőképpen alakul:
- A fenntarthatóság elméleti alapjai
- A fenntarthatóság nemzetközi, közösségi és magyar forrásai
- A Götebogi Nyilatkozat
- A fenntarthatóság társadalmi dimenziói
Számonkérés minősítésének szempontjai (vizsgakövetelmények): Az aláírás feltétele az előadáson való jelenlét. A szóbeli beszámoló során arról kell meggyőződni, hogy a hallgató milyen szinten sajátította el a tananyagot, illetve arról, hogy képes lesz-e az erre épülő gyakorlati kérdések elsajátítására. Az értékelése háromfokozatú (nem felelt meg, megfelelt, kiválóan megfelelt)minősítéssel történik.
Teljesítményértékelés:
- a hallgató beszámolója: 70%
- órai aktivitás és jelenlét: 30 %
Tananyag részletezése:
A szabadon választható tantárgy tematikájának taglalása a következőképpen alakul:
- A fenntarthatóság elméleti alapjai
- A fenntarthatóság nemzetközi, közösségi és magyar forrásai
- A Götebogi Nyilatkozat
- A fenntarthatóság társadalmi dimenziói
Az oktatásban fölhasznált fontosabb technikai eszközök: projektor és laptop
Hallgató egyéni munkával megoldandó feladatai: -
Dr. Csák Csilla
intézeti tanszékvezető egyetemi docens