KÖVETELMÉNYEK ÉS TANTÁRGYI PROGRAM
a Fenntartható fejlődés alappillérei c. szabadon választható tantárgyból
tárgykód: AJAMUSV07MT
MTB szak levelező tagozat
2013/2014. tanév II. félév
Tárgyfelelős: Dr. Szilágyi János Ede, egyetemi docens
Tárgyfelelős intézet/tanszék: Agrár- és Munkajogi Tanszék
Tantárgy oktatója: Dr. Szilágyi János Ede, egyetemi docens
Előtanulmányi kötelezettség: -
Egyidejű felvétel: -
Óraszám/hét vagy Óraszám/félév: 4/félév
Számonkérés módja: beszámoló
Kreditpont: 2
1. A tantárgy feladata és célja
A XX. század közepétől egyre erőteljesebb jelei mutatkoztak a környezeti ártalmak sokasodásának (pl. 1954-ben a hírhedt londoni szmog). Ezek egyre markánsabban hívták fel a figyelmet arra, hogy az egyre dinamikusabban fejlődő gazdaság saját környezetének tartalékait emészti fel. Ennek során fogalmazódott meg, elsőként a Brundtland Bizottság jelentésében, a fenntartható fejlődés követelménye. Ez „olyan fejlődés, amely biztosítani tudja a jelen szükségleteinek kielégítését, anélkül, hogy veszélyeztetné a jövő generációk lehetőségeit saját szükségleteik kielégítésére.” A fenntartható fejlődés alapvető célkitűzésként jelenik meg az Európai Unióról szóló szerződés 2. cikkében. Az EU első fenntartható fejlődési stratégája 2001-ben született Göteborgban, amelyet 2002-ben kiegészítettek (a fenntarthatóság külső dimenziójával), majd 2006-ban megszületett a stratégia felülvizsgálata is. A megújult stratégia átfogó célja az olyan intézkedések azonosítása és kidolgozása, amelyek lehetővé teszik az EU számára mind a jelen, mind a jövő nemzedékek életminősége folyamatos javításának megvalósítását olyan fenntartható közösségek létrehozása révén, amelyek hatékonyan gazdálkodnak az erőforrásokkal, és hatékonyan használják fel azokat, valamint ki tudják aknázni a gazdaságban rejlő ökológiai és szociális innovációs lehetőségeket, és ezáltal biztosítják a fellendülést, a környezetvédelmet és a társadalmi kohéziót.
A fenntarthatóságnál három dimenziót szokás megkülönböztetni: „a környezetpusztulás megakadályozására a környezetvédelmit, a fokozódó szegénység kezelésre a gazdaságit, … a hagyományos társadalmi struktúrák bomlását megakadályozandó társadalmi szegmensét emeli ki.”
A szabadon választható tárgy kiemelt témája a fenntarthatóság társadalmi dimenziója, amely számos további részterületre tagolódik.
2. A tantárgy tematikus leírása
A fenntarthatóság elméleti alapjai
A fenntarthatóság nemzetközi, közösségi jogforrásai
A fenntarthatóság magyar jogforrásai
A fenntarthatóság társadalmi dimenziói
3. Félévközi számonkérés módja vagy aláírás feltétele vagy a félév elfogadásának feltételei
Az aláírás feltétele az előadáson való jelenlét.
4. Vizsgakövetelmények leírása vagy vizsgára bocsátás feltételei vagy számonkérés követelményei
Az írásbeli beszámoló során arról kell meggyőződni, hogy a hallgató milyen szinten sajátította el a tananyagot. A beszámoló értékelése háromfokozatú (nem felelt meg, megfelelt, kiválóan megfelelt) minősítéssel történik.
5. Kötelező tananyag
Csák Csilla: Környezetjog I., Novotni Kiadó, 2009., Miskolc.
Szilágyi János Ede (szerk.): Környezetjog II., Novotni Kiadó, Miskolc, 2010.
Nancy K. Kubesek, Gary S. Silverman: Environmental Law, 2014.
6. Ajánlott irodalom
Fodor László: Multifunkcionális és környezeti fenntarthatóság. In: Miskolci Egyetem ÁJK Deák Ferenc Állam- és Jogtudományi Doktori Iskolája (szerk.): Collegium Doctorum Konferencia, Miskolc, Bíbor Kiadó, 2013.
Miklós László: A környezetjog alapjai. SZTE ÁJK – JATE Press, Szeged, 2011.
Brian Jack: Agriculture and EU Environmental Law, 2009., TJ International Ltd., Padstow, Cornwall
Miskolc, 2014. február
Agrár- Munkajogi Tanszék