KÖVETELMÉNYEK ÉS TANTÁRGYI PROGRAM
Pszichológia tantárgyból
tárgykód: AJBKR201N8
jogász osztatlan képzés, nappali tagozat
2014/2015. tanév 2. félév
Az előadások időpontja, helyszíne: szerda, 14-16 óra, XVIII. ea.
Tematika a 2014/2015. tanév 2. félévben
Tárgyfelelős: Dr. Lubinszki Mária, egyetemi adjunktus
Tárgyfelelős intézet/tanszék: Bűnügyi Tudományok Intézete, Büntetőjogi és Kriminológiai Intézeti Tanszék
Tantárgy oktatója: dr. Gilányi Eszter, tanársegéd
Előtanulmányi kötelezettség: -
Egyidejű felvétel: -
Óraszám/hét: 2 óra/hét
Számonkérés módja: beszámoló
Kreditpont: 2 kredit
1. A tantárgy feladata és célja
Hozzájárulni a hallgatók korszerű megalapozottságú emberképének kialakításához, a személyiségközpontú megközelítés szemléletének formálásához, valamint az elsajátított ismeretek integratív és kreatív alkalmazásához az adott szakterületen. Eloszlatni a hallgatóságban a pszichológia tudományával kapcsolatban ma is létező előítéleteket, érzékeltetve e tudomány mindennapi létjogosultságát az élet bármely – különösképpen a szakképzés speciális – területén.
2. A tantárgy tematikus leírása
1. A pszichológia tárgya, feladata, helye a tudományok rendszerében. A pszichológia módszerei.
2. Az általános pszichológia egyes kérdései (észlelés, érzékelés, tanulás, emlékezet, motiváció, érzelmek)
3. A fejlődés, a fejlődés elméletei. Az egyedfejlődést meghatározó tényezők. Az életkori és az egyéni sajátosságok a fejlődésben. A fejlődés eltérő üteme és iránya.
4. Életkori periodizáció.
5. A személyiség mint rendszer. A személyiség alkotóelemei, determináltsága, stabilitása és szabadsága.
6. A személyiség szerkezete, működése (Freud, Jung, Rogers). Freud, Erikson és Maslow fejlődésmodellje.
7. Szocializáció, szocializálódás. A szociális deficitek hatása a személyiség fejlődésére a korai gyermekkorban.
8. Az én fejlődésének szakaszai, jellemzői. Énkép, önértékelés, énképvédő mechanizmusok.
9. A serdülő- és ifjúkor fejlődés- és szociálpszichológiai elemzése az egészséges fejlődést akadályozó tényezők alapján.
10. A csoport szerepe az ember mindennapjaiban. (Személypercepció; a csoportok észlelése; előítéletek, sztereotípiák)
11. Csoportfejlődés, csoportdinamika. A szociometria módszere.
12. A személyiségfejlődés zavarainak rövid áttekintése.
13. Stressz, stresszreakciók. A stresszel való megküzdés és mechanizmusai. A stresszelmélet mai vonatkozásai.
14. Az antiszociális személyiségfejlődés. Főbb jellemzők, ezek összefüggései. Fixáció, frusztráció-tolerancia, szociális kapcsolatok.
15. A devianciák és az antiszocialitás prediktív tényezői. A prevenció területei. Korrekciós törekvések, lehetőségek.
3. Aláírás feltétele
Az előadásokon való jelenlét.
4. Számonkérés követelményei
Az aláírás megszerzése, valamint egy írásbeli beszámoló megírása (az írásbeli tananyag, illetve az előadásokon elhangzottak alapján)
5. Kötelező tananyag
6. Ajánlott irodalom
Egyéb tudnivalók:
A beszámolóra való sikeres felkészülést a tantárgy oktatói a Miskolci Egyetem honlapján a hallgatók számára elérhetővé tett segédanyaggal támogatják.
A tantárggyal kapcsolatos kérdéseivel keresse dr. Gilányi Eszter tanársegédet e-mailben vagy fogadóóráján személyesen.
A hallgatói ügyintézés az intézeti adminisztráción (A/6. épület 127. szoba) és az oktatók – tanszéki honlapon közzétett és a tanszéki hirdetőtáblán kifüggesztett – fogadóórája keretében zajlik. A tanulmányi ügyintéző: Dobozi Zsoltné (20-79-es mellék), email: jogjulia@uni-miskolc.hu. A hallgató által a megfelelő nyomtatványon beadott felmentési, kreditbeszámítási kérelmek elbírálására a Kar dékánjának körlevelében adott tájékoztatás alapján, illetve az abban nem rendezett esetekben a beszámítani kért, korábban teljesített tárgy tananyagának figyelembe vételével kerül sor.
Miskolc, 2015. február
Büntetőjogi és Kriminológiai Intézeti Tanszék
Vázlatok
A pszichológia tárgya, feladata, módszerei
Az általános pszichológia egyes kérdései
A személyiséglélektan kérdései
A pszichopatológia egyes kérdései